Maatilojen kasvamisen myötä myös työtunnit maanteillä ovat lisääntyneet. Tutkimusten mukaan isoilla karjatiloilla kuluu jopa kaksi tuntia päivässä tien päällä. Liikennevahinkotilastojen mukaan vuodessa sattuu noin 2 000 liikennevahinkoa, joissa traktori on osallisena. Mela korvaa vuosittain noin sata henkilövahinkoa tieliikennetapaturmiin liittyen.
Älä tyri liikenteessä, vaan muista huolehtia näistä seuraavista asioista:
- Oman ajoneuvoyhdistelmän kunto
- Tilannenopeus
- Kaikille turvavyö ja oma istuin.
Jos nämä asiat muistettaisiin ja osattaisiin soveltaa eri olosuhteissa ja tilanteissa, suurin osa henkilövahingoista liikenteessä jäisi syntymättä.
Seuravaksi nostan esille tosielämän esimerkkejä liikenteen vaaratilanteista ja kysyn muutamia herätteleviä liikenneturvallisuuteen liittyviä kysymyksiä.
Pidä huolta ajoneuvoyhdistelmän kunnosta
Takaa tuleva liikenne ei huomannut hitaampaa ajoneuvoyhdistelmää, joka oli kääntymässä tieltä vasemmalle ja sattui kolari. Olivatko työkoneen valot kunnossa? Oliko työkoneen vilkku kunnossa ja käytettiinkö sitä? Oliko koneessa asianmukaisesti varoituskolmio ja oliko se puhdistettu niin, että se erottui ajoneuvosta selkeästi? Entä traktorin huollot? Oliko ohjauksessa väljyyttä ja oliko esimerkiksi varmistettu etuakselin ja sen kiinnityksen kunto?
Ota huomioon tien kunto, sääolosuhteet ja muista tilannenopeus
Kuski ajoi huonokuntoisella maantiellä ja menetti työkoneen hallinnan. Jos lähtee huonokuntoiselle maantielle, tulee ottaa selvää mahdollisista riskitekijöistä etukäteen. Onko toimitettava asia niin kiireinen, että on lähdettävä matkaan pimeän aikaan tai liukkaalla kelillä? Jos käyttää etukuormaimessa tai etunostolaitteessa kauhaa, haarukkaa tai muuta työvälinettä, onko se varmasti kiinni ja lukittu? Onko mahdollinen kuorma mitoitettu traktorin mukaan ja onko tie- ja sääolosuhteet huomioitu? Jos esimerkiksi tie on huonokuntoinen, tien reunassa ajaminen voi olla riskialtista, sillä reuna voi pettää raskaan ajoneuvon alla. Tarvittaessa on hyvä pysähtyä esimerkiksi bussipysäkille ja päästää kiireisimmät kuskit ohitse.
Istu omalla istuimella ja muista turvavyö
Kuski loukkaantui vakavasti lentäessään ulos sivuikkunasta. Äkkipysähdykset ovat aiheuttaneet monia vaaratilanteita, joissa kuljettaja on loukkaantunut esimerkiksi törmättyään hytin rakenteisiin tai traktorin tuulilasiin tai lyötyään itsensä traktorin rattiin. 1970-luvulta saakka traktoreihin on asennettu/ traktoreissa on ollut turvahytit, joten harvoin kukaan jää enää puristuksiin traktoriin sen kaatuessa. Vaaratilanne syntyykin usein siksi, että kuljettaja ei pysy hytissä. Äkkipysähdystilanteissa kuljettaja pystyy pitämään itsensä paikallaan käsivoimilla vain alle seitsemän kilometrin tuntinopeudessa. Traktorin hytissä tulee olla jokaiselle kyydissä olevalle oma istuin. Noin kymmenen vuotta myös turvavyöt ovat kuuluneet traktorin vakiovarusteisiin. Uusi tieliikennelaki edellyttää turvavyön käyttöä ajoneuvoissa, joihin se on asennettu.
Tehdään yhdessä maataloudesta maailman turvallisin työ. Ole mukana Melan kampanjavuodessa ja ota sinäkin tavoitteeksi nolla tapaturmaa maataloudessa! Vuoden loppuun saakka on käynnissä myös Turvallinen maatila 2020 -kilpailu. Kilpailussa haetaan tilaa, jossa ollaan onnistuttu vastaamaan työturvallisuus- ja työhyvinvointihaasteisiin. Lue lisää Nolla tapaturmaa maataloudessa -kampanjasta ja vuosikilpailusta!
Kommentit