Olen monella foorumilla hokenut, että juoksemalla ja hosumalla ei saa aikaan kuin kohonnutta tapaturmariskiä! Tämä tuli taas kertaalleen koettua käytännössä viime perjantaina. Haasteellinen syksy tekee tuloaan. Pitäisi saada viljat puitua hyvälaatuisina, mutta koko laatulisää ei saisi hukata kohonneisiin kuivauskustannuksiin. Samalla olisi tilausta rukiille, varsinkin kun moni luopuu syysviljoista ihan suosiolla aikapulan takia.
Vaikka keskimäärin kaikille töille olisikin ihan hyvin aikaa, niin tiettyjä pullokauloja tuppaa ilmenemään.
Kaurat on puitu alta pois, eli eikun kyntämään ruismaata
Alkuillasta lähdin ladosta hakemaan auroja. Ajattelin, että olipa hyvä, kun viime syksynä aurat tuli hyvin pestyä ja rasvattua. Vielä ehtii saamaan kynnön alkuun.
Aurat oli pujotettu vähän ahtaaseen paikkaan ladon kulmaan. Sain ne kytkettyä ja ajattelin, että kyllä on hyvä keksintö tämä nostovarsien pikakytkentä. Nyt vaan kyntämään!
Ensimmäistä vetoa aloittaessa kuului paukahdus. No mitä hemmettiä?! Katsoin taakseni ja jo hämärtyvässä illassa näin, että aurat olivat irronnet nostovarsista ja tukipyörän rengas oli puhjennut. En tiedä liittyivätkö asiat toisiinsa muuta kuin ajallisesti, mutta toisaalta onko sillä väliä?
Eihän tässä mitään henkilövahinkoja syntynyt ja aineellinen vahinkokin oli pieni. Työ kuitenkin keskeytyi ja itse aiheutettu kiire vain lisääntyi. Kun pyritään työn sujuvuuteen, niin jotain pitäisi tästäkin häiriötilanteesta oppia. Tämä oli tyypillinen läheltä piti tilanne, josta me työturvallisuusihmiset usein puhumme: riskiä ei tunnistettu, kun eivät ne aurat koskaan aikaisemmin ole irronneet, eikä tukipyörässä aikaisemmin ole mitään vikaa ollut. Pahin skenaario tilanteesta on, että aurat olisivat irronneet tieliikennenopeudessa ja sopivasti olisi ollut muuta liikennettä ympärillä…
Toimintatavan muutos auttaa
Tiedämme, että monen vakavan tapaturman edellä on ollut näitä läheltä piti -tilanteita, joista ei ole otettu opiksi ja muutettua toimintamallia.
Tässäkin tilanteessa olisi hyvin voinut ottaa aurat ulos jo pari viikkoa aikaisemmin, tarkistaa tukipyörän kunto ja ilmanpaine. Esimerkiksi kytkeä aurat valoisaan aikaan jo päivää ennen ja varmistaa että lukot ovat kiinni.
Jatkossa katson varmasti kaksi kertaa, että nostovarsien lukot ovat kiinni, ennen kuin lähden mihinkään ajamaan. Sama koskee myös vetokoukun ja etukuormaajan lukitusta. Niistäkin on kokemusta. Oikea asenne ja rauhallinen, mutta määrätietoinen työskentely on tässäkin avain parempaan turvallisuuteen ja työn sujuvuuteen.
Kommentit