”Lomitus on isossa asemassa maatalousyrittäjän työhyvinvoinnin parantamisessa. Ilman sitä työtaakka kaatuu 365 päivänä vuodesta päälle.” Näin toteaa kotieläinyrittäjä Melan taannoisessa työhyvinvointikyselyssä. Toinen yrittäjä muistuttaa arjesta irtautumisen tärkeydestä. ”Karjatilalla vaaditaan jokapäiväistä työntekoa. Ei täällä tunneta joulun vapaita tai hiihtolomia. Mekin tarvitsemme rentoutumislomia arjesta irtautumiseksi.”
Nämä yrittäjien ajatukset kuvaavat hyvin sitä tarvetta, mihin lomitusjärjestelmä jo aikanaan yli 40 vuotta sitten on luotu: lomitus antaa kotieläinten kanssa vuoden jokaisena päivänä työtä tekeville maatalousyrittäjille mahdollisuuden hetken hengähdystaukoon. Kukaan ei jaksa tehdä työtä tauotta. 26 vuosilomapäivää tulevat kotieläintilalla enemmän kuin tarpeeseen.
On myös tärkeää, että maatalousyrittäjälläkin on mahdollisuus toipua rauhassa sairauksista tai tapaturmien aiheuttamista vammoista. Sijaisapulomituksen turvin varmistetaan kotieläinten hyvinvointi ja huolehditaan tilan tuotannon jatkumisesta yrittäjän työkyvyttömyyden ajan. Perheen kasvaessa lomituspalvelut antavat maatalousyrittäjälle mahdollisuuden lakisääteisten perhevapaiden pitämiseen ja tuovat näin maatalousyrittäjät sosiaaliturvakysymyksissä yhdenvertaiseen asemaan muiden väestöryhmien kanssa.
Maatalousyrittäjien työhyvinvointikyselyn kommentit kertovat myös yrittäjien arvostuksesta lomitusjärjestelmää kohtaan. Vaikka lomitus saa toisinaan osakseen kritiikkiäkin, sen olemassaolon tärkeys tunnustetaan kiistatta maatalousyrittäjien jaksamisen edistäjänä.
Toimivat lomituspalvelut turvaavat ja tukevat yrittäjän jaksamista
Maatalousyrittäjät ovat keskimäärin tyytyväisiä lomituksen toimivuuteen. Toki tämän vuoden alussa toteutuneet lomitusjärjestelmään kohdistuneet leikkaukset näkyvät tuoreissa asiakastyytyväisyysmittauksissa, mutta dramaattista notkahdusta ei nähty. Suomen Gallupin Elintarviketiedon Maatilojen kehitysnäkymät -tutkimuksessa kotieläinyrittäjät antavat lomituspalveluille arvosanan 8-. Edellisissä mittauksissa vuosina 2014 ja 2009 arvosana oli 8.
Parhaimmat arvosanat tässä tuoreimmassakin kyselyssä on annettu maatalouslomittajien ammattitaidolle ja osaamiselle. Kevään kyselyssä ne arvioitiin 8+ arvoiseksi. Hyvä näin, sillä juuri lomittajat ovat avainasemassa lomituksen onnistumisessa. He mahdollistavat sen, että maatalousyrittäjä voi turvallisin mielin irtautua hetkeksi arjen pyörityksestä.
Eniten kehittämistä koetaan olevan tiedonsaannin riittävyydessä ja selkeydessä. Otamme Melassa kopin tästä sekä muista maatalousyrittäjien toiveista ja teemme parhaamme, että tyytyväisyys lomituspalveluihin kääntyy taas nousuun. Lomitus on kotieläinyrittäjän tärkein hyvinvointipalvelu. Sen toimivuus on ykkösasia.
Keskeisimmät tulokset lomituspalvelujen asiakastyytyväisyyskyselystä Melan sivuilla.
Päivi Wallin
Kommentit