Melan työturvallisuusapurahat on taas tältä vuodelta myönnetty ja jäämme odottamaan uusien tutkimusten tuloksia. Ajankohtaista ja tärkeää olisi kuitenkin nyt tutustua jo valmistuneisiin hankkeisiin sekä ottaa oppia ja hyödyntää tehtyjen tutkimuksen tuloksia. Tiivistelmät tutkimuksista löytyvät Melan sivuilta ja tarkempaa tietoa saa tekijöiden omien sivujen kautta.
Ei ole mikään uutinen, että maataloudessa puhaltavat tällä hetkellä aika koleat tuulet. Yrittäjän on tänä päivänä aina uudestaan ja uudestaan katsottava omaa tekemistään hyvin kriittisin silmin. Vääränlainen riskinotto voi tuotantosuunnasta riippumatta olla kohtalokasta omalle yritystoiminnalle – samalla kun kuitenkin on väistämätöntä hakea kasvua ja ottaa hallittuja riskejä.
Tutkittua tietoa
Vuonne 2016 valmistui neljä Melan rahoittamaa apurahatutkimusta: TTS/ Yhteismaatiloilla pidempiä työuria,
LUKE/ Maatalouskoneiden tapaturmien ehkäisyn ja turvallisuusriskien hallinnan kehittäminen, TTS/ Turvallisesti liikenteessä maatalousajoneuvoilla ja TTS/ Maatalousyrittäjien tuki- ja liikuntaelimistön terveyttä edistävät ja uhkaavat tekijät.
Itselleni mielenpainuvin tutkimus oli ”Traktorit liikenteessä”. Sen mukaan varsinainen traktorityö tehdään pellolla ja peltoviljelytöiden kokonaistyömäärästä erilaisten kuljetusten ja siirtymien osuus on keskimääräistä suuremmilla maatiloilla 20–40 %. Tästä seuraa se, että jos peltotöihin menee vuodessa 3 kuukautta, ollaan tien päällä pyöreästi kuukausi! Sen lisäksi että tämä aika on pois tuottavasta työstä, liikenne tuo aina lisäriskin.
Yleisimpiä onnettomuustyyppejä ovat traktorilla vasemmalle kääntymisonnettomuudet ja onnettomuudet jossa suistutaan tieltä. Muiden moottorikäyttöisten ajoneuvojen liikenneonnettomuuksissa lisäksi yleisiä onnettomuustyyppejä ovat risteysonnettomuudet ja peruutettaessa sattuvat onnettomuudet.
Huomattavaa on, että traktoreiden liikenneonnettomuuksista yli puolet sattui nopeusrajoitusaluilla 80 km/h tai 100 km/h.
Turvallisesti tiellä
Kaikissa tutkimuksissa korostetaan, että maatalousajoneuvoissa tulee olla riittävät, ehjät ja puhtaat valot. Lisäksi on todettu, että stressi ja väsymys kasvattavat onnettomuusriskiä. Myös muiden tiellä liikkujien vastuullista käytöstä korostetaan kaikissa tutkimuksissa.
Pakkohan pellolle on mennä ja yleensä sinne pääse vain tietä käyttämällä. Jos kaksi neuvoa uskaltaa antaa, ne olisivat: pitäkää valot puhtaana ja kunnossa ja miettikää tarkkaan, kun seuraavan vuokrasopimuksen teette sinne viimeiselle lohkolle, että onkohan tässä järkeä vielä nostaa maantiellä oloaikaa entisestään – kaikki riskit huomioiden.
Kommentit